مقالات آرشیو خبر ها
نگاهی بر عملکرد یوونتوس در نقل و انتقالات

نگاهی بر عملکرد یوونتوس در نقل و انتقالات

پس از دو فصل شگفت انگیز، تابستانی دیگر از راه رسید و تیفوسیهای یوونتوس بی صبرانه منتظر ورود ستاره ها برای رفع نقاط ضعف تیم محبوبشان بودند. از طرفی پروژه بیانکونری برای جذب ستاره های نوظهور سرزمین چکمه ای با هدف تامین آینده تیم با جدیت دنبال می شد.

از این رو جوزپه ماروتا وظیفه سنگینی روی دوش خود احساس می کرد. در پایان تابستان با وجود ضعف هایی که به خصوص در جذب یک هافبک جایگزین و پیستون چپ مناسب سیستم 2-5-3 آنتونیو کونته دیده می شد، در مجموع ماروتا کارنامه قابل قبولی از خود برجای گذاشت. خرید نیمه دیگر مالکیت کوادو آساموا و مائوریسیو ایسلا از اودینزه و فدریکو پلوسو از آتالانتا، اضافه شدن فرناندو یورنته از اتلتیک بیلبائو که در ژانویه گذشته خریداری شده بود، کارلوس توز از منچستر سیتی و آنجلو اوگبانا از تورینو، جذب جوانان آینده داری مثل سیمونه زازا و دومنیکو براردی و نهایتا به فروش رساندن بازیکنانی چون لوکا مارونه، الساندرو متری، فلیپه ملو و امانوئله جاکرینی عملکرد کادر نقل و انتقالات یوونتوس در فصل نقل و انتقالات تابستانی امسال بود.

البته از حفظ ستاره های جوان و با تجربه به رغم سیل پیشنهادات وسوسه انگیز هم نباید براحتی عبور کرد. در ادامه معرفی کوتاهی خواهیم داشت از سه ستاره شاخص تازه وارد بانوی پیر فوتبال اروپا.

فرناندو یورنته تورس ملقب به شیرشاه متولد 26 فوریه 1985 (28 ساله) در پامپلونای اسپانیا است. یورنته که با 195 سانتیمتر قد، یکی از سرزن ترین مهاجمان نوک فوتبال اروپا محسوب می شود، فوتبال حرفه ای خود را از اتلتیک بیلبائو شروع کرد و با طی کردن سلسله مراتب به تیم اصلی رسید. فرناندو به تدریج استعداد خود در گلزنی را نشان داد و نهایتا تبدیل به یکی از تاثیرگذار ترین بازیکنان بیلبائو در دهه اخیر شد؛

به طوریکه در فصل 2012-2011 موفق به 29 بار گلزنی شد و به عنوان اسطوره این تیم معرفی گردید. فرناندو در اتلیتیکو به یک نایب قهرمانی لیگ اروپا و یک نایب قهرمانی کوپا دل ری رسید و یک بار هم حضور در سوپرکاپ اسپانیا را تجربه کرد هرچند با شکست همراه بود.

بازیهای درخشان او در بیلبائو سرانجام ویسنته دل بوسکه را مجاب کرد او به تیم ملی اسپانیا دعوت کند. اولین بازی ملی او در 14 نوامبر 2008 مقابل شیلی بود که به عنوان یار جانشین به میدان آمد و بالاخره موفق شد اولین گل ملی اش را در 11 فوریه 2009 در پیروزی 2-0 مقابل انگلیس در یک بازی دوستانه جشن بگیرد. وی در جام جهانی 2010 که با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید هم در تیم ماتادورها حضور داشت. یورنته در مجموع 22 بازی ملی، 7 گل وارد دروازه حریفان کرده است. ضمن اینکه 5 مرتبه نیز برای تیم ملی باسک به میدان رفته است.

اما یورنته که با پیشنهاد های تیمهای بزرگ اروپایی ساز جدایی سر داده بود در آگوست 2012 از تمدید قرارداد سر باز زد و همین مسئله موجب نیمکت نشین و حتی سکو نشین شدن او توسط مارچلو بیلسا، سرمربی تیم شد. در 3 ژانویه 2013 مذاکرات او با یوونتوس تایید شد و در نهایت با مخالفت مدیران اتلتیکو برای جدایی یورنته در پنجره نقل و انتقالات ژانویه، وی در اول جولای 2013 رسما به ترکیب بیانکونری اضافه شد. با توجه به اتمام قرارداد با اتلتیکو، یورنته به صورت آزاد به یوونتوس پیوست.

کارلوس آلبرتو توز متولد 5 فوریه 1984 (29 ساله) محله معروف Fuerte Apache در بوینس آیرس آرژانتین است. به همین دلیل به "ال آپاچی" ملقب شده است. توز یکی از جنجالی ترین و البته با کیفیت ترین فوتبالیستهای اخیر آرژانتین محسوب می شود. او در کودکی دچار سانحه سوختگی با آب جوش شد که اثرات سوختگی آن امروز نیز در اطراف گوش راست، گردن و سینه او باقیمانده است. وی در زمان حضورش در بوکا جونیورز، پیشنهاد باشگاه برای بهبود این زخم ها را رد کرد چرا که معتقد بود آنها نشان می دهند که او در گذشته چه بوده و امروز به کجا رسیده است.

کارلوس بین سالهای 2001 تا 2004، 26 گل در 75 بازی برای بوکا جونیورز به ثمر رساند و کیفیت بسیار بالایی از خود نشان داد. در ژانویه 2005 باشگاه کورینتیانس برزیل با پیشنهادی نزدیک 22 میلیون دلار که بزرگترین ترانسفر تاریخ امریکای جنوبی به حساب می آمد، توز را به خدمت گرفت. توز این تیم را به قهرمانی آن فصل رساند و به عنوان بازیکن سال لیگ برزیل انتخاب شد. این عنوان برای اولین بار بود که به یک غیر برزیلی می رسید. در آگوست 2006 توز از بازی برای تیم برزیلی امتناع و در سایت رسمی اعلام کرد به همراه خاویر ماسکرانو به وست هم یونایتد انگلیس خواهند پیوست.

در نهایت با یک قرارداد پیچیده که بعد ها منجر به جریمه 5/5 میلیون پوندی وست هم شد، به این تیم پیوست. او فقط 26 بازی برای این تیم انجام داد که در این بازیها 7 گل به ثمر رساند که شامل گل پیروزی مقابل منچستر یونایتد و نجات وستهم از سقوط به دسته پایینتر بود. در سال 2007 از پیوستن به اینتر خودداری کرد و پس از رفع مشکلات قرارداد خود ابتدا به صورت قرضی و سپس به صورت دائمی به منچستریونایتد پیوست. او 63 بار برای شیاطین سرخ به میدان رفت و 19 بار برای این تیم گلزنی کرد. در 14 جولای 2009 منچسترسیتی، رقیب همشهری یونایتد با پیشنهادی 47 میلیون پوندی توز را به خدمت گرفت تا پس از انتقال تری کروک در سال 1999، اولین بازیکنی باشد که بین دو تیم جابجا می شوند.

او در 4 سال حضورش در جمع سیتیزن ها دوران پر سر و صدا و البته موفقی را پشت سر گذاشت و در 107 حضور در میدان 58 گل زد. هرچند حواشی زیادی مانند درگیری با روبرتو مانچینی، عدم حضور در تمرینات، امتناع از گرم کردن برای حضور در میدان در بازی با بایرن مونیخ و اخراج از تیم اصلی را نیز تجربه کرد. در نهایت اعلام کرد که او و خانواده اش از حضور در انگلستان راضی نیستند و قصد ترک منچستر را دارند و نهایتا در 26 ژوئن 2013 با قراردادی سه ساله و با مبلغ نزدیک 12 میلیون پوند راهی یوونتوس شد.

کارلوس توز در این سالها 63 بار حضور در پیراهن تیم ملی آرژانتین را تجربه کرده و 13 گل ملی در کارنامه خود دارد. اما او از سال 2011 و حضور الخاندرو سابایا به تیم ملی دعوت نشده است هرچند با آمادگی خوبی که در یوونتوس از خود نشان داده احتمال دعوت دوباره از او وجود دارد. توز و همسرش ونسا دو دختر به نامهای فلورنسیا و کتیا دارند. وی همچنین به همراه برادرش دیگو صاحب یک گروه موسیقی به نام Piola Vago در آرژانتین است و به عنوان لیدر این گروه موسیقی ساز می زند. از افتخارات انفرادی وی می توان به فوتبالیست برتر امریکای جنوبی در سه سال پیاپی 2003، 2004 و 2005 ، آقای گل لیگ برتر در فصل 2011-2010، آقای گل المپیک 2004 و بازیکن سال منچستر سیتی در فصل 2010-2009 از نگاه باشگاه و هواداران اشاره کرد.

آنجلو اوبینزه اوگبانا مدافع ایتالیایی نیجریه الاصل، متولد 23 می 1988 کاسینو ایتالیاست. او از پدر و مادر نیجریه ای که به ایتالیا مهاجرت کرده بودند به دنیا آمد و بعد از 18 سالگی موفق به اخذ شهروندی ایتالیا شد. وی یکی از استعدادهای برتر فوتبال ایتالیا به شمار می رود و در آینده می تواند به مهره ای تاثیر گذار در خط دفاعی آتزوری تبدیل شود. اوگبانا توسط تیم استعداد یابی باشگاه تورینو کشف شد و با قراردادی به عضویت تیم جوانان تورینو در آمد. وی در 11 فوریه 2007 اولین بازی خود را با تیم اصلی در سری آ انجام داد که با شکست 2-1 مقابل رجینا همراه بود.

او در آن فصل فقط 3 بار برای تورینو به میدان رفت و فصل بعد به کروتونه قرض داده شد. سپس در فصل 2009-2008 به تورینو بازگشت و بیشتر به عنوان ذخیره چزاره ناتالی و مارکو دی لورنتو و در مجموع 19 بازی به میدان رفت. البته آن فصل با سقوط تورینو به سری بی همراه شد. اوگبانا در فصل 2010-2009 در سری بی جایگاه خود را در تیم بدست آورد و 31 بار از ابتدا به میدان رفت و موفق به زدن 1 گل شد. وی در مجموع سه فصل حضور در سری بی با تورینو 105 بار به میدان رفت و نهایتا در فصل 2012-2011 به تیمش کمک کرد تا بعد از پسکارا دوباره به سری آ صعود کند.

بازیهای درخشان او با وجود حضور در سری بی باعث شد چزاره پراندلی در 4 ژوئن 2011 او را به ترکیب آتزوری فرا بخواند و تبدیل به اولین بازیکن ملی پوش تورینو از سال 2007 شود. آنجلو اولین بازی ملی خود را در 11 نوامبر 2011 در بازی دوستانه مقابل لهستان انجام داد که با برد 2-0 همراه شد. وی در دقیقه 77 به عنوان یار ذخیره به جای دمنیکو کریشیتو به میدان آمد.

اوگبانا در اولین فصل کامل خود با تورینو در سری آ با مصدومیت هایی مواجه شد و فقط 22 بازی برای این تیم انجام داد و در پایان فصل در تاریخ 11 جولای 2013 در تست پزشکی یوونتوس، رقیب خونی تورینو حضور یافت و انتقال او با مبلغ بالای 13 میلیون یورو بعلاوه احتمال 2 میلیون یورو قطعی شد. قرارداد وی با بانوی پیر تا 30 ژوئن 2018 اعتبار دارد.

حمید رضا هاشمی
«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: